www.decijapsihologija.rs
Podsticanje ranog razvoja u slučajevima kada razvoj odstupa od normalnog ali i u slučajevima urednog razvoja značajno je za sveukupni psihosocijalni razvoj deteta. Stimulacija treba da otpočne za vreme tzv. senzitivnog perioda, pre treće godine, jer se posle isteka ovog perioda potencijal za razvoj pojedinih psihičkih funkcija znatno smanjuje. Program stimulacije sprovodi se kroz ciljane aktivnosti, na jednostavan način i kroz igru. Utiče na usvajanje novih funkcionalnih znanja i veština.
Roditelji treba da aktivno i zainteresovano podstiču verbalnu i neverbalnu komunikaciju deteta. Treba da koriste kratke i jasne rečenice za imenovanje postupaka, izražavanje osećanja i sl. Odgovore na pitanja ne treba zahtevati po svaku cenu. Treba imati strpljenja u radu sa decom i tražiti pogodne trenutke za stimulaciju. Ne treba vremenski ograničavati rad sa decom, nego raditi onoliko koliko je dete raspoloženo.
Predlog stimulativnog programa
Oblast krupne motorike
Oblast fine motorike i vizuo-motorne koordinacije
Oblast grafomotorike
Dajte detetu papir i olovku, drvene ili voštane bojice, i neka žvrlja. Neka pokuša da oponaša ono što Vi crtate, kuću, sunce, čiča-glišu uz pesmicu.
Crtanje čiča Gliše:
Tačka,tačkica, crta, crtica i gotova je glavica.
Vrat kao štap, telo kao sat
Ruke kao slamke,noge kao sanke
Kosa mu je prava, uši ko u miša
I gotov čiča-gliša.
Oblast perceptivnih sposobnosti (čulo vida, sluha, dodira)
Neka to budu najpre slikovnice sa malim brojem detalja, odnosno da ima velike crteže pojedinačnih predmeta ili bića. To su uglavnom knjige za učenje prvih reči. Previše detalja, likova i boja zbunjuje decu. Imenujte sve što se nalazi na slici. Posle recite detetu da pokaže prstom ono što ste imenovali. Cilj je da dete samo imenuje i pokazuje pojmove koje mu tražite.
Bubanj lupa bum-bum, truba trubi tru-tru, zvono zvoni cin-cin ili din-don…
Životinje: kuca laje av-av, maca mjauče mjau-mjau, koka kokodače ko-ko-kokoda, pile pijuče piju-piju, ovca bleji bee-bee, koza mekeće mee-mee, krva muče muu-muu, zmija sikće s-s-s-s…
Pesmica“ Dedino je selo lepo“ (možete napraviti lutkice od tkanine ili kartona na štapiću i igrati uloge)
Deda ima gusku, gusku koja gače ga-ga.
Deda ima pače, pače koje kvače kva-kva.
Deda ima ždrebe, ždrebe koje skače.
Deda ima magu, magu koji njače ia-ia.
Dedino je selo lepo, uživamo tamo mi,
Sviđa mi se, sviđa sve, životinje najviše.
Deda ima jagnje, jagnje kao luče.
Deda ima kravu, kravu koja muče mu-mu.
Deda ima kucu, kucu koja reži r-r-r-r.
Deda ima macu što od kuce beži.
Oblast kognitivnih sposobnosti
Vežba se radi ispred ogledala. Pitajte dete „Gde je glava, gde su oči, uši, usta, nos, stomak, pupak, ruka, noga…a dete neka pokaže prstom.
Izvršavanje jednostavnog naloga „Daj!“ Stavite dva predmeta (loptu i autić) ispred deteta i kažite mu:“ Daj loptu!“ Kada uvežbate nalog sa dva predmeta, povećajte njihov broj. Cilj je da dete razume koji predmet tražite od njega, a ne da nasumice, bez razumevanja dodaje koji mu je najbliži.
Takođe ako dete želi nešto od Vas podstičite ga da kaže“Daj!“ umesto pokazivanja prstom ili pokazivanja Vašom rukom. Kada detetu date predmet koji želi kažite „Izvoli npr. medu, keks, vodu…“
-Dođi
-Daj
-Ne može ili ne- odmahujte glavom za negaciju
-Daj mi ruku- ispružite ruku ka detetu
-Mahni pa-pa
-Pošalji poljubac- propratite gestom
-Baci pet- namestite ruku za tu radnju
-Odnesi
-Pokaži- neka dete pokaže kažiprstom šta želi
Kuvajte ručak kobajagi, isto tako pijte iz šoljica i jedite uz pomoć pribora(dečiji set za kuhinju).Kobajagi pregledajte medu stetoskopom, vozite medu u kamionu, popravljajte autiće alatom. Sagradite kuću od kocaka i stavite figurice u nju…
Oblast socijalnog razvoja- ophođenje sa drugima
Oblast lične samostalnosti
POHVALITE DETE SVAKI PUT KADA USPEŠNO IZVRŠI BILO KOJU AKTIVNOST!
Uspeh u izvođenju vežbi je izrazito individualan, jedno dete će moći da ih izvodi na ranijem uzrastu a drugo nešto kasnije. To je naročito bitno za decu kod koje postoji kašnjenje u razvoju. Nemojte forsirati dete ako neku vežbu ne može da izvede.
Želim Vam uspešan rad!
Autor stimulativnog programa: Sanela Raičević, dipl. defektolog-logoped